STANDRADY OCHRONY MAŁOLETNICH
I. Zasady ogólne
1. Standardy ochrony małoletnich, zwanych dalej „Standardami” albo ,,SOM”, wprowadzone w Ośrodku Kasina, zwanego dalej „Ośrodkiem”, dotyczą prowadzonej przez Ośrodek, całej działalności, która jest skierowana do małoletnich.
2. Standardy potwierdzają odpowiedzialność oraz wzmacniają zaufanie do Ośrodka, jako organizatora zajęć edukacyjnych i rekreacyjnych dla małoletnich, zapewniającego opiekę małoletnim.
3. Celem wprowadzenia Standardów jest ochrona małoletnich – uczestników przedsięwzięć organizowanych przez Ośrodek, w tym zajęć edukacyjnych
i rekreacyjnych, poprzez określenie dla wszystkich osób zaangażowanych w te działania prawidłowych zachowań w stosunku do uczestników zajęć oraz przekazanie wskazówek, przykładów dobrych praktyk, procedur oraz informacji o konsekwencjach prawnych zaniedbań lub naruszeń zapisów prawa dotyczących ochrony małoletnich przed wszelką przemocą, w tym seksualną.
4. Ośrodek zobowiązuje się edukować swoich pracowników na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz
w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. Obiekt może realizować ww. edukację poprzez różne formy szkolenia np.: szkolenia zewnętrzne, wewnętrzne, e-learning, materiały edukacyjne wypracowane przez Ośrodek dostępne dla pracowników, materiały edukacyjne dostępne bezpłatnie, wypracowane przez inne organizacje. Udział pracowników i innych osób świadczących pracę/usługi na rzecz Ośrodka w szkoleniach będzie dokumentowany przez Ośrodek
w formie dokumentowej (poprzez wydanie zaświadczenia potwierdzającego udział
w szkoleniu, listę obecności na szkoleniu)
5. Każdy pracownik/osoba świadcząca usługi na rzecz Ośrodka, do którego/której zadań należeć będzie udział/prowadzenie zajęć edukacyjnych i rekreacyjnych dla małoletnich, przed dopuszczeniem do pracy/świadczenia usług na terenie Ośrodka, jest zapoznawany/a z SOM, co następnie zostanie potwierdzona w oświadczeniu zawierającym również i zobowiązanie do przestrzegania zasad i procedur zawartych
w tym dokumencie. Załącznik nr 1.
6. Ośrodek zobowiązuje się do uwzględnienia sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowując wytyczne z Załącznika nr 10 do specyfiki i zakresu działania obiektu.
II. Odpowiedzialność za ochronę małoletnich
1. Ośrodek, prowadząc działalności, w tym również edukacyjną, gwarantuje bezpieczeństwo i ochronę małoletnich.
2. Ośrodek uznaje, że opieka nad małoletnimi jest rozumiana jako troska o ich godność, zdrowie i życie, a także dobro fizyczne i psychiczne.
3. Ośrodek respektuje prawa małoletnich i nie toleruje żadnych nadużyć wobec nich.
4. Personel Ośrodka oraz edukatorzy i prowadzący zajęcia dla małoletnich, znają i stosują Standardy Ośrodka.
III. Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi
1. Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U.
z 2023 r. poz. 1304, z późn. zm.) Ośrodek wymaga, aby edukatorzy oraz wszystkie osoby prowadzące zajęcia i pracownicy oddelegowani do pracy z małoletnimi przedłożyli zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.
z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
2. Każdą osobę zatrudnianą/delegowaną przez Ośrodek do pracy z dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (dalej również jako Rejestr). Dotyczy to również pracowników młodocianych, czyli poniżej 18 r. ż. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 2.
3. Osoby, zatrudniane/delegowane przez Ośrodek do pracy z dziećmi, posiadające obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkładają informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
4. Osoby, zatrudniane/delegowane przez Ośrodek do pracy z dziećmi, składają oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwały w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa (Załącznik nr 3), oraz jednocześnie przedkładają informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
5. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba zatrudniania/delegowana składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono,
iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Załącznik nr 4
6. Oświadczenia, o których mowa powyżej, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: „Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
7. W przypadku korzystania z usług podmiotów zewnętrznych obiekt powinien zawrzeć w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania przez tenże podmiot pracowników, pod kątem ich bezpieczeństwa wobec dzieci. Zapis umożliwi obiektowi kontrolę spełnienia obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia umowy oraz kary umownej lub innych sankcji związanych z niespełnieniem warunków umowy
w tym zakresie. Podmiot może też podpisać stosowne oświadczenie w zakresie stosowania standardów ochrony dzieci – Załącznik nr 5.
8. Osoby, które nie przedłożyły Ośrodkowi powyższych informacji, zaświadczeń i oświadczeń, nie zostaną dopuszczone do pracy z dziećmi.
9. W przypadku choroby lub innej nieobecności personelu wyznaczonego do realizacji zajęć edukacyjnych i zastępstwa przez inną osobę, w stosunku do niej stosuje się postanowienia pkt 1.
10. Informacje oraz oświadczenia załączane są do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.
11. Postanowienia SOM dotyczące pracowników stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych przez Ośrodek na innej podstawie niż umowa o pracę, a także do osób świadczących na rzecz Ośrodka usługi związane z edukacją, wypoczynkiem, rekreacją oraz opieką nad małoletnimi.
IV. Cel wprowadzenia Standardów
1. Standardy zostają wprowadzone w celu eliminowania ryzyka popełniania nadużyć wobec małoletnich.
2. Przestrzeganie SOM pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia nadużyć w relacji
z małoletnimi.
3. Celem SOM jest zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim biorącym udział w zajęciach edukacyjnych, rekreacyjnych organizowanych przez Ośrodek oraz poinformowanie nauczycieli, opiekunów grup, rodziców lub prawnych opiekunów małoletnich biorących udział w ww. zajęciach o wdrożeniu przez Ośrodek Standardów ochrony małoletnich.
3. Standardy mają na uwadze dobro małoletnich, dlatego są oni traktowani z należytą troską.
4. Pracownicy Ośrodka, edukatorzy i prowadzący zajęcia edukacyjne, rekreacyjne:
a. nie stosują żadnej z form przemocy, nie faworyzują nikogo,
b. doceniają, szanują i działają w interesie małoletniego,
c. ujawniają dane wrażliwe i inne informacje dotyczące dziecka tylko osobom uprawnionym, gdy wymaga tego sytuacja małoletniego,
d. nie nawiązują żadnych relacji romantycznych, intymnych, seksualnych ani innych o niewłaściwym charakterze (w tym uwagi, żarty, zachowania, gesty lub udostępnianie małoletnim nieodpowiednich treści, substancji psychoaktywnych).
5. Pracownicy Ośrodka, edukatorzy i prowadzący zajęcia edukacyjne, rekreacyjne nie przebywają z małoletnimi sam na sam. Zajęcia edukacyjne odbywają się w obecności wychowawcy/opiekuna/nauczyciela lub rodzica.
4. Zajęcia edukacyjne prowadzone przez Ośrodek nie wymagają korzystania z Internetu, mediów społecznościowych oraz komunikatorów internetowych.
5. Pracownicy Ośrodka, edukatorzy i prowadzący zajęcia edukacyjne i rekreacyjne nie mogą utrzymywać kontaktów osobistych ani zawodowych z uczestnikami zajęć edukacyjnych.
6. Pracownicy Ośrodka, edukatorzy i prowadzący zajęcia edukacyjne i rekreacyjne nie mogą komunikować się za pomocą mediów społecznościowych lub komunikatorów internetowych.
7. Niedopuszczalne jest werbalne naruszanie dóbr osobistych małoletnich przez pracowników Ośrodka, edukatorów i prowadzących zajęcia edukacyjne i rekreacyjne.
8. Język i metody prowadzenia zajęć są dostosowane do wieku uczestników zajęć edukacyjnych i rekreacyjnych.
9. Niedopuszczalny jest kontakt fizyczny (naruszający nietykalność fizyczną małoletniego) przez pracowników Ośrodka, edukatorów i prowadzących zajęcia edukacyjne
i rekreacyjne, poza tym który jest przewidziany w scenariuszu zajęć.
10. Pracownicy Ośrodka, edukatorzy i prowadzący zajęcia edukacyjne i rekreacyjne posiadają wiedzę i przy wykonywaniu obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy mogące świadczyć o krzywdzeniu małoletnich.
11. Pracownicy Ośrodka, edukatorzy i prowadzący zajęcia edukacyjne i rekreacyjne, po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia małoletniego (przez pracownika, innego dorosłego, rodziców, innego małoletniego lub pozyskaniu takiej informacji od innych osób, w tym rodziców małoletniego) niezwłocznie podejmują rozmowę z wychowawcą/opiekunem/nauczycielem, który sprawuje opiekę nad grupą małoletnich, a następnie podejmują stosowne działania przewidziane prawem.
12. Małoletni, który czuje się pokrzywdzony przez innych, może zgłosić ten fakt każdemu pracownikowi Ośrodka.
13. Wszelkie przejawy przemocy, agresji, w tym fizycznej, powinny być niezwłocznie przerwane przez pracownika lub inne osoby będące świadkami incydentu. Pracownik po powzięciu informacji o takim incydencie, niezwłocznie zawiadamia koordynatora i osobę zarządzającą Ośrodkiem poprzez kontakt bezpośredni albo telefoniczny oraz rodziców małoletniego, a następnie wspólnie z Koordynatorem sporządza protokół interwencji.
V. Zakres kompetencji i odpowiedzialności osób wyznaczonych do wdrażania Standardów Ochrony Małoletnich
1. Nadzór nad stosowaniem SOM prowadzi Ośrodek (osoba zarządzająca Ośrodkiem).
2. Przedsiębiorca powołuje koordynatora ds. SOM (w dalszej części dokumentu zwany „Koordynatorem”).
3. Koordynator jest osobą odpowiedzialną za zapoznanie pracowników z treścią SOM oraz monitorowanie ich stosowania w Ośrodku.
4. Koordynator organizuje i dokumentuje proces edukacji pracowników
w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywające w Ośrodku dziecko może być krzywdzone oraz sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje, zgodnie z procedurami przyjętymi przez Ośrodek.
5. Koordynator opisuje każdą interwencję lub zgłoszone zdarzenie związane
z krzywdzeniem małoletniego na terenie obiektu w dokumencie, który jest stworzony do tego celu (np. dziennik zdarzeń lub rejestr interwencji).
6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa, Koordynator jest odpowiedzialny za zawiadomienie odpowiednich organów ścigania o podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadomienie o tym fakcie sądu opiekuńczego, a także za zabezpieczenie dowodów, w tym nagrań z monitoringu i przekazanie ich na wniosek służb w formie kopii listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub Policji.
7. Koordynator jest odpowiedzialny za realizację czynności wskazanych w SOM
w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie pokrzywdzenia małoletniego w szczególności przez rodzica/opiekuna prawnego małoletniego, pracownika Ośrodka lub inną osobę, która nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Ośrodek, lecz przez podmiot trzeci.
8. Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie i aktualizację SOM oraz ich dostępność zarówno dla pracowników, gości, jak i innych podmiotów współpracujących z Ośrodkiem
9. Dane koordynatora są dostępne dla wszystkich pracowników i gości Ośrodka, w tym również dla dzieci. Dane muszą zawierać informację, w jaki sposób można skontaktować się z Koordynatorem (adres e-mail, telefon, dostępność: dni
i godziny pracy).
VI. Monitoring i ewaluacja SOM
1. Koordynator, odpowiedzialny za Standardy stosowane w Ośrodku, raz na dwa lata dokonuje monitoringu i ewaluacji SOM. Powyższe nie wyklucza możliwości wprowadzenia do Standarów zmian, o ile osoba zarządzająca Ośrodkiem, uzna to
za konieczne dla zapewnienia większej ochrony małoletnich.
2. Monitoring i ewaluacja obejmują w szczególności weryfikację realizacji Standardów, reagowanie na sygnały naruszenia zasad i procedur oraz zaproponowanie zmian
w dokumencie, zwłaszcza pod kątem dostosowania ich do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
3. Koordynator przeprowadza wśród pracowników Ośrodka raz na 2 lata, ankietę monitorującą poziom realizacji SOM. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 6.
4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany SOM.
5. Koordynator dokonuje opracowania ankiet wypełnionych przez pracowników,
a następnie sporządza na tej podstawie raport i przekazuje osobie zarządzającej Ośrodkiem, która wprowadza do SOM niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom nowe brzmienie Standardów.
VII. Postanowienia końcowe
1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15 sierpnia 2024 r.
2. Standardy Ochrony Małoletnich są udostępnione wszystkim pracownikom poprzez umieszczenie ich na stronie internetowej Ośrodka oraz w biurze firmy pod adresem Kasina Wielka 672, 34-741 Mszana Dolna.
3. Standardy Ochrony Małoletnich są udostępniane gościom poprzez umieszczenie na stronie internetowej Ośrodka oraz w biurze firmy pod adresem Kasina Wielka 672, 34-741 Mszana Dolna.
4. Standardy Ochrony Małoletnich udostępnione są w wersji zrozumiałej i skróconej dla dzieci przebywających w Ośrodku w miejscu dla nich dostępnym.
5. Wszelkie naruszenia zasad określonych w Standardach należy zgłaszać do Ośrodka Kasina. Zgłoszenie można przesłać na adres: Kasina Wielka 672, 34-741 Mszana Dolna. Integralną część Standarów stanowią następujące procedury:
a) Procedura w przypadku uzasadnionego podejrzenia stwierdzenia stosowania innych form przemocy wobec dziecka przez rodzica/opiekuna prawnego lub inną osobę dorosłą;
b) Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na krzywdzenie dziecka przez osobę dorosłą;
c) Procedura w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika lub inną osobę dorosłą;
d) Procedura ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich.
e) Procedura identyfikacji dziecka podczas rejestracji w obiekcie noclegowym