Znamy już uczestników R1000L – Rajdu Samochodów Zabytkowych, który wyruszy 1.04.2023 z Krakowa. Na starcie Rajdu stanie 35 załóg, w tym utytułowani zawodnicy, mistrzowie i wicemistrzowie Polski w cyklach Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych oraz Mistrzostw Polski w Historycznych Rajdach na Regularność, a także debiutanci bez wcześniejszego rajdowego doświadczenia.
Najstarszym samochodem w stawce będzie Triumph TR3A z 1960 r. załogi Michał Kowalik / Kacper Kowalik reprezentującej Automobilklub Beskidzki. Niemal równie wiekowym pojazdem, Porsche 911 z 1966 r., wystartują Marcin i Mateusz Stryczakowie, z Automobilklubu Częstochowskiego. Niewiele młodszy jest wóz aktualnych Mistrzów Polski, Tomasza i Agnieszki Adamczyków, którzy pojadą Innocenti Mini Minor z 1968 r.
Uczestnicy Rajdu zostali podzieleni na dwie grupy – Sportową i Turystyczną. Samochody w Grupie Sportowej będą wyposażone w profesjonalne urządzenia lokalizacyjne służące do pomiaru prędkości średniej i będą uczestniczyły w rywalizacji w jeździe na regularność. Z kolei startujący w Grupie Turystycznej otrzymają na trasie punktowane zadania związane z historią motoryzacji oraz mijanych terenów.
Podczas Rajdu rozegrane zostaną 3 próby sportowe na obiektach zamkniętych dla ruchu publicznego, a także 8 odcinków jazdy na regularność, które zostały wyznaczone na trudnych, krętych drogach Pogórza Wielickiego i Beskidu Wyspowego. Na zakończenie Rajdu, uczestników czeka rywalizacja w jeździe na czas o puchar ufundowany przez Wójta Gminy Pcim.
Jednym z miejsc, w których będzie można obejrzeć historyczne rajdówki, będzie Stacja Narciarska w Kasinie Wielkiej, gdzie załogi zatrzymają się na ok. 1,5-godzinną przerwę korzystając z atrakcji zapewnionych przez Kasina Ski & Bike Park.
„Organizacja rajdu na regularność jest ogromnym wyzwaniem organizacyjnym i logistycznym, dlatego przewidzieliśmy ograniczoną liczbę załóg. Mimo późniejszego zwiększenia liczby dostępnych miejsc, wyczerpaliśmy limit przed terminem zgłoszeń. To kolejny rajd jaki organizujemy, w którym liczba chętnych uczestników przewyższa ilość miejsc, jakimi dysponujemy” mówi Rafał Chronowski, Dyrektor Techniczny Rajdu.
Organizację R1000L merytorycznie wspierają organizacje i instytucje związane ze środowiskiem sportów samochodowych, ale nie tylko. Są wśród nich m.in. Automobilklub Częstochowski, Automobilklub Doliny Sanu, Stowarzyszenie Automobile Beskidy, Klub Miłośników Kultury i Motoryzacji Włoskiej Forza Italia, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie, Centrum Sportu Parkowa, Kasina Ski & Bike Park. Patronem medialnym jest miesięcznik „Automobilista” i tygodnik „Gazeta Myślenicka”. Honorowy patronat nad imprezą objął Wójt Gminy Pcim.